BOKA BESÖK

VANLIGA FRÅGOR & VILLKOR

CHECKLISTA INNAN SPABESÖK

Detta är en kom-ihåg som är bra att tänka på inför ert spabesök.
  • Rasta din hund innan besöket. Att vara nödig kan vara stressande för hunden och den får svårt att vara stilla.
  • Ni behöver vara tillgängliga på telefon under hela behandlingstiden.
  • Hunden skall vara försäkrad för att besöka oss.
  • Hunden är självklart frisk och fri från ohyra vid besöket.

HUR GÅR SPABESÖKET TILL?

Såhär går ett spabesök till i vår salong:
  • Vid besök till oss så parkerar antigen vid Willys eller vid parkeringen mot Ravinvägen. Jag har svårt att ta emot er tidigare än bokat besök, ta gärna en promenad om ni är lite tidiga.
  • Ägaren följer hunden till salongen och stannar en stund för samtal om hunden, bokat besök och vilka förväntningar och önskemål som finns. Sedan lämnar ägaren salongen och hunden fortsätter besöket tillsammans med frisören. Vid ett massage- eller friskvårdsbesök är djurägaren helst med under besöket.

  • Vid besökssamtalet får djurägaren möjlighet att informera oss om det är något vi behöver känna till om er hund. Det kan exempelvis vara om hunden är i behov av allergishampoo för känslig hud, har någon sjukdom, foderallergi, ledproblematik, eventuella rädslor, etc. Ta gärna med eget godis om hunden har foderallergi eller är känslig.
  • Respektera lämnings- och hämtningstiden då vi har ett tight tidsschema att följa. Är ni försenade vid lämning så kommer detta påverka behandlingens omfattning. Förseningsavgift tas ut per påbörjad timme vid mer än 15min försening vid hämtning, 700kr/h.
  • Vi delar vårt dagliga arbete via våra sociala medier. Vill ni inte att er hund deltar så meddela oss detta vid lämning.


VANLIGA FRÅGOR

Här finns svar på våra vanligaste frågorna.

HUR BOKAS EN TID?

Vid kundbesök står vår telefon i "Stör ej-läge" för att lägga fokus på den besökande hunden i salongen.

Besök bokas genom vårt bokningssystem online. Där finns alla behandlingar, beskrivningar och priser. Ni hittar till bokningen HÄR

Vi svarar gärna på frågor per telefon men ser helst att bokningar sker via bokningssystemet för att ni enkelt ska kunna ta del av bokningsinformationen. 

Svarar vi inte per telefon så skicka gärna ett sms så hör vi av oss så snart möjlighet finns. 

PÄLS I NORMALT SKICK OCH TOVFRI?

Priserna utgår ifrån en päls i normalt skick som är tovfri.

Vi utreder ytterst lite tovor, ibland enstaka tovor av mindre omfattning. Tovor gör ont och skall förebyggas. Vill ni ha en specifik frisyr och längd måste hunden vara helt tovfri.

Kan ni dra igenom en normal kam från huden ut i längderna utan att fastna är det tovfritt. Desto mer pälsen är vårdad inför besöket ju större förutsättningar finns för önskad fin frisyr.

Är hundens päls eftersatt eller tovig så behöver extratid läggas till utöver besökstiden.

TAR NI EMOT ALLA HUNDRASER?

Alla hundraser och även blandraser är välkomna för spabehandling hos oss.

Vi utför vardagsklippningar och fokus i vår salong är hundens välmående. Vi gör inte utställningsklippningar eller avancerade rasklippningar.

Vi utför inte trim i form av att plocka mogen päls för hand.

Det går bra att lämna in en löptik för behandling om hon mår bra under löpet. Meddela gärna detta vid lämning.

ÄR HUNDÄGAREN MED VID SPABESÖKET?

Vid våra massage eller friskvårdsbesök är djurägaren helst med vid besöket.

För att underlätta vid övriga spabehandlingar vill behandlare för det mesta arbeta själv med hunden. Detta för att det ska gå så enkelt och smidigt som möjligt. Tiden är helt ämnad åt er hund.

Hunden kan då ge behandlaren all uppmärksamhet och det underlättar samarbetet. Tillsammans kan de skapa en relation som kommer underlätta framtida besök och de flesta hundar är mer avslappnade när de är själva. Hunden känner att behandlaren är trygg i sin roll och de kan fokusera på varandra.

Vill djurägaren ändå vara med så tillkommer en pälsvårdsundervisningsavgift. Då får djurägaren ta del av pälsvårdskunskap anpassad för sin hund under behandlingen. Läs mer om detta här.

HUR OFTA BÖR HUNDEN BESÖKA SALONGEN?

Återbesök för pälsunderhåll bör ske ungefär var 8e vecka för att hålla pälsen i bra skick samt för att hålla besökstiden i salongen så kort som möjligt. Fråga oss gärna vilket besöksintervall som passar er hund.

Pälsvårdsprodukterna som används är välutvecklade till att passa hundens ph-värde och regelbundna bad är bra för hundens välmående.

När pälsen hålls ren så tovar den inte lika lätt och risken för klåda, infektioner från samlat smuts minskar.

HUR OFTA BÖR KLORNA KLIPPAS?

Kloklipp rekommenderas varannan vecka.

Intervallen kan dock variera från varje till var fjärde vecka beroende på individ och klostatus.

Att hålla klorna i lagom längd minskar skaderisker såsom för klobrott och felbelastning.

KAN FLER HUNDAR BOKAS IN SAMTIDIGT?

Det går bra att lämna fler hundar för behandling vid samma tillfälle. Kravet är att hundarna kan hålla sig lugna under tiden de väntar så de ej stör hunden som får behandling.

För att boka in två hundar vid ett tillfälle, boka två på varandra efterföljande tider.

Hör av er om ni behöver hjälp att lägga in era hundars bokning.

VÅR HUND ÄR OVAN HANTERING ELLER HAR INTE VARIT PÅ SALONG.

Är Ni osäker om hunden klarar behandlingens moment så boka ett "Prova På Besök".

Vi har regelbundet besök av hundar som har svårt med hanteringen eller har rädsla inför något moment sedan tidigare.

Vi utvärderar vad hunden behöver för träning och djurägare får tips om trygghetsträning.

I denna typ av träning behöver djurägaren ha förståelse för att det han ta tid och processen för hanteringsträning kan gå olika fort beroende på hundens mottaglighet och tidigare erfarenhet.

Vi arbetar endast med positiva metoder för att stärka hundens självförtroende. Vi arbetar inte med fasthållning då det endast skapar stress och dålig erfarenhet. Målet behöver alltid vara långsiktigt.

Klarar en hund inte sin bokade behandling kan den komma att avbrytas med hänsyn till hundens och behandlarens säkerhet. En behandling sker alltid på hundens villkor.

Läs mer om salongstrygghet här.

VÅR HUND ÄR RÄDD FÖR KLOKLIPPNING

Vi har erfarenhet av flertalet hundar som haft kraftig rädsla för kloklippning.

Vi är övertygande om att varje hund går att göra tryggare inför denna typ av hantering. 

Hunden är i behov av kloklippning hela livet och därför är denna träning viktigt för ett fungerande hundliv.

Varje besök anpassas efter hundens dagsform och mottaglighet. Vi arbetar belöningsbaserat för att skapa en trygghet hos hunden och tar hjälp av hundens egen medvetenhet i inlärningen. En viktig del av processen är mängdträningen hemma mellan besökstillfällena på salongen. Vi ger er tips och råd för att öva hemma. 

Behöver hunden extra tid vid kloklippningen så boka "Kloklipp extra tid".

Önskar ni mer träning inför hantering och kloklippning? Kika på vår kurs i kloklippning eller hantering här.


BETALNING HOS OSS

Betalning för spabesök sker alltid vid hemgång i samband med hundens besök. Våra betalsätt är Swish, Kort eller via Klarna.
Vid betalning via Klarna får ni en länk via sms av oss som ska godkännas vid hemgång i samband med ert besök. Genom Klarna finns möjlighet att välja faktura eller delbetalning.
Betalning för kurs sker vid anmälan, kursplats erhålles endast när kursavgiften är erlagd. Våra betalsätt vid kursavgift är Swish, Kort, Klarna eller via Bankgiro. Genom Klarna finns möjlighet att välja faktura eller delbetalning.

AVBOKNINGSVILLKOR

Här är de villkor som gäller för avbokning av besök hos oss.
  • Vid bokning ingår du avtal med Dog Wellness Sweden.
  • En trygghet för oss är att avbokning eller ombokning sker senast 24h innan din bokade tid.
  • Besök avbokas via Boka Direkt. Avbokningskod och senaste avbokningstid finns i ditt bekräftelsemail. För ombokning så avbokas det bokade besöket och sedan görs en ny bokning.
  • Vid sen avbokning, sen ombokning eller uteblivet besök debiteras ni hela beloppet enligt bokat besök. Betalning för sen avbokning, sen ombokning eller uteblivet besök sker samma dag som det bokade besöket via swish eller betallänk (kort).
  • Senare avbokning än 24h innan avbokad tid kräver veterinärintyg för att undgå debitering av besökskostnaden. En bokad tid inom 24h går alltså inte att avboka eller omboka utan debitering.
  • Vid sjukdom hos behandlare kan vi behöva avboka ert besök. Vi kan i dessa fall inte garantera en ny tid snarast men vi försöker lösa det i den mån det går.
  • Behöver ett besök avbrytas för att hunden inte klarar av behandlingsmomenten så debiteras djurägaren för bokat besök enligt bokning.

SKADEVILLKOR

Vid besök hos Dog Wellness Sweden eller vid våra aktiviteter är Ni som djur samt djurägare försäkrade via vår företagsförsäkring om den uppkomna skadan åsamkats av Dog Wellness Sweden. I salongsarbetet ingår arbete med vassa verktyg såsom saxar och klippskär. Djurägaren är medveten om att en olycka kan ske då arbetet sker tillsammans med djur. Om hunden skadas eller förolyckas under vistelsen hos Dog Wellness Sweden så ska hundens försäkring, tecknad av djurägaren, användas vid veterinärvården. Dog Wellness Swedens försäkringsbolag gör sedan en ansvarsutredning för eventuell ersättning till djurägaren. 

Vi arbetar för en säker och trygg miljö där säkerheten alltid går i första hand.


PERSONUPPGIFTER

I enlighet med GDPR (General Data Protection Regulations) informeras om att de uppgifter som du lämnar vid bokning av behandling samt i samband med behandling kommer att behandlas konfidentiellt för ändamålet så att din kundrelation med Dog Wellness Sweden skall fungera på ett tillfredsställande sätt. Enligt GDPR har du som kund rätt att en gång per år genom skriftlig ansökan få besked om vilka uppgifter om dig som finns registrerade. Du har också rätt att begära rättelse av dina uppgifter. När du i samband med tidsbokning uppger dina uppgifter så lämnar du samtycke enligt GDPR.

Journalanteckningar sparas i vår verksamhet i fem år.